Gorące tematy: Wolni i Solidarni Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
1 post 0 komentarzy

Naturalne zdrowie na Neon24

primo - Bloguję o sposobach na lepsze zdrowie, dzielę się swoimi znaleziskami i podpowiadam jak stosować otaczającą nas żywność dla własnych korzyści. Zapomnij o fast foodach i wyrusz ze mną w przygodę po zdrowym, naturalnym odżywianiu.

Nasiona chia - dlaczego warto je jeść?

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Nasiona chia, czyli szałwii hiszpańskiej to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najzdrowszych superfoods, czyli żywności funkcjonalnej o udowodnionym działaniu prozdrowotnym.

Nawet niewielki dodatek tych małych nasionek do diety zauważalnie może poprawić stan zdrowia i ogólne samopoczucie. A możliwości zastosowania chia jest mnóstwo – te pęczniejące pod wpływem płynów nasionka mogą być z powodzeniem używane do sporządzenia bardzo zdrowych deserów, puddingów, wypieków: ciasteczek czy pieczywa. To doskonały dodatek do owsianek, koktajli, soków i jogurtów.
 
 
Co kryje w sobie chia? Czyli najcenniejsze składniki szałwii hiszpańskiej
Chia to nasiona o bardzo korzystnym składzie zarówno makro – jak i mikroskładników. Chia zawierają niemal 20% białka o doskonałym składzie aminokwasowym, około 40% węglowodanów i około 40% tłuszczu w postaci nienasyconych kwasów tłuszczowych. Profil lipidowy szałwii hiszpańskiej jest niezwykle korzystny:
 
- stosunek kwasów omega 3 do omega 6 to 1: 3, co stanowi idealną proporcję; ma to niebagatelne znaczenie dla zdrowia, gdyż nadmierne spożycie kwasów omega 6, charakterystyczne dla współczesnej diety, sprzyja procesom zapalnym oraz nowotworowym
- chia zawierają sporo kwasu ALA, czyli alfa – linolenowego, który zmniejsza zachorowalność na choroby przewlekłe i hamuje procesy starzenia
- szałwia hiszpańska to ponadto duża zawartość kwasu eikozapentaenowego i dokozaheksaenowego, które wspomagają odporność i wywierają korzystny wpływ na pracę układu nerwowego
 
Chia obfituje w witaminy i minerały, które wspomagają wiele procesów komórkowych oraz zapobiegają występowaniu niedoborów pokarmowych. Mowa m. in. o cynku, żelaza, wapnia, magnezu, fosforu czy potasu, a także witaminy C, A, E oraz ryboflawiny czy niacyny.
Jak każdy nieprzetworzony produkt roślinny nasiona chia dostarczają bardzo dużych ilości antyutleniaczy, które neutralizują szkodliwy wpływ wolnych rodników, co stanowi doskonałą protekcję przed chorobami cywilizacyjnymi.
 
 
 
Właściwości prozdrowotne nasion chia
Chia stanowi skuteczną profilaktykę chorób, u podstaw których leży szkodliwy wpływ reaktywnych form tlenu. Mowa m. in. o cukrzycy, nadciśnieniu, miażdżycy, nowotworach, zawale serca czy chorobach neurodegeneracyjnych.
 
Chia uznawane są za doskonałe wsparcie redukcji masy ciała. Dlaczego? Dzięki bardzo dużej zawartości błonnika gwarantują długotrwałe uczucie sytości, które wynika także ze zdolności chia do pęcznienia i zajmowania sporej objętości w układzie pokarmowym. Innym składnikiem wspomagającym odchudzanie są kwasy omega 3, regulujące przemiany lipidowe, a zwłaszcza kwas ALA, który sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej.
 
Chia chronią przed chorobami układu sercowo – naczyniowego: zawałem, miażdżycą, nadciśnieniem. Normalizują poziom glukozy we krwi zapobiegając rozwojowi cukrzycy, a także chorób autoimmunologicznych czy neurodegeneracyjnych (więcej o wpływie nasion szałwii hiszpańskiej na zdrowie).
 
 
Kto powinien sięgnąć po nasiona chia?
Chia to całkowicie bezpieczny dodatek do żywności. Naturalna i nieprzetworzona forma produktu sprawia, że chia mogą być spożywane nawet przez małe dzieci. To także idealne rozwiązanie dla kobiet w ciąży, które z racji większego zapotrzebowania na składniki odżywcze mogą sięgnąć po szałwię hiszpańską bez obaw. Chia zalecana jest także sportowcom, stanowiąc doskonałe uzupełnienie diety zapewniającej odpowiednią podaż kalorii i składników odżywczym.
Z racji znacznej kaloryczności nasiona chia mogą stanowić uzupełnienie diety osób starszych, które często cierpią na brak apetytu i niedożywienie, a już łyżka nasion chia to bardzo dużo kwasów tłuszczowych, białka i około 50 kalorii. Ponadto chia zapobiegają problemom trawiennym, zaparciom oraz stanowią doskonałe wsparcie wielu chorób wieku podeszłego.  

KOMENTARZE

  • znamy to, znamy
    Prawie od roku przyrządzam sobie ranny napój z tych nasionek i powiem że jeszcze mi nie zaszkodziły :-). Czy pomagają trudno powiedzieć. Nie ma jak zweryfikować. Rano "chia" a na wieczór mała szklaneczka prawdziwego kefiru własnej roboty wyhodowanego na prawdziwym grzybku kefirowym.
    Czuje się zdrowo i nie narzekam.

    PS: posadziłem z nasionek Moringi drzewko. Ciekawe czy jest tak zdrowe jak go nazywają czyli "drzewo życia". Wyrośnie więcej listków zamienię się
    w żyrafę i przetestuje. :-)

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031